Het is de normaalste zaak van de wereld dat we als wintersporters elke ochtend heerlijk kunnen beginnen. Na een hele dag skiën is er meestal niks meer over van die mooie pistes. Er moet in de nacht iets magisch gebeuren, omdat elke ochtend de pistes weer perfect zijn. Hier zijn dan ook de pistenbully’s aan de beurt om hen werk te gaan doen.
Toen en nu
Er is een groot verschil tussen de pistenbully van vroeger en de pistenbully van deze tijd. Het begon allemaal met een soort wals die niet glad was maar met allemaal ribbels horizontaal. Voor en achter deze wals was een persoon en samen skiede je naar beneden en werd de piste weer vlak. Het was vooral een heel gedoe om elke keer die wals weer met de lift of zelfs met paarden weer om hoog te krijgen.
In 1969 veranderde als toen de eerste pistenbully op de markt kwam. Deze is nog steeds niet te vergelijken met de pistenbully van nu maar komt zeker al in de buurt. Deze was al motorisch aangedreven het leek hier nog meer op een pick-up met rupsbanden zonder schuiver voorop.
Al snel kwam er voorop de grote machines een schuiver die de sneeuw kon verplaatsen. En zo werd de pistenbully steeds moderner en luxer uitgerust. Als een van de laatste grote veranderingen was de ‘kam’ die achter de pistenbully aan hangt. Het werkt als volgt, de schuiver verplaatst de sneeuw geleidelijk, de pistenbully drukt door zijn gewicht de eerste laag al aan. En als allerlaatste drukt de kam die in druk verstelbaar is de pisten hard aan waardoor die mooie lijnen in de sneeuw komen.
Pistenbully feitjes
Nu een aantal leuke feitjes over een pistenbully die je misschien nog niet kende.
- Elke chauffeur heeft zijn eigen pistenbully. Hier geeft die ook zelf onderhoud aan zodat die zijn machine optimaal kent.
- Het gewicht van een gemiddelde van dit monster is meer dan 12 ton.
- De gemiddelde snelheid van een pistenbully zit tussen de 10 en de 30 km per uur over een besneeuwde piste.
- Een pistenbully verbruikt per uur ongeveer 30 tot 35 liter brandstof en heeft een tank van 300L.
- De kabel die deze grote machines gebruikt om op stijle stukken om hoog te komen kan zo’n 1400m lang zijn.
- Een pistenbully doet niet onder aan een Ferrari qua PK’s, 430 tot 510 PK is normaal.
- Ook qua prijs zullen ze niet ver van elkaar afwijken, voor een 350 tot 500 duizend euro bij jij eigenaar van een pistenbully.